Μια ιδιαίτερη και ενδιαφέρουσα κουβέντα με τον Γιάννη Νάκο, aka Remedy Art Design, σχετικά με το art design και ειδικότερα για τη γραφιστική δουλειά πάνω στον ακραίο underground και μη ήχο. Ν/Λ
Γεια σου Γιάννη! Πες μας κάποια πράγματα για τη δουλειά σου.
Γεια σου Νίκο, αρχικά να σε ευχαριστήσω για το βήμα αυτό. Με τιμάει ιδιαίτερα το ενδιαφέρον! Λέγομαι Γιάννης Νάκος λοιπόν, κι ασχολούμαι με το εικαστικό κομμάτι της γενικότερης rock/metal αισθητικής και σκηνής. Δημιουργώ σχέδια που ντύνουν εξώφυλλα δίσκων, t-shirts, posters κι οτιδήποτε μπορεί να αφορά κάτι σχετικό με τον συγκεκριμένο ήχο. Ξεκίνησα δειλά δειλά το 2005 (αν και το πρώτο project είχε γίνει το 2000) και κλιμακωτά το προχώρησα σε ένα πιο ικανοποιητικό επίπεδο, συγκριτικά πάντα. Οφείλω να πω πως όλο αυτό είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου, όντως μεγάλος φίλος της μουσικής αυτής αλλά και συλλέκτης. Οπότε είναι κάτι που αγαπάω και το βλέπω πέρα από την σκοπιά του “επαγγελματία”.
Ποιες είναι οι επιρροές σου; Τι σε εμπνέει;
Πραγματικά τα πάντα! Κάτι που θα δω στο δρόμο, στην τηλεόραση(πιο σπάνια), η δουλειά άλλων φοβερών καλλιτεχνών, η φύση, ταινίες με δυνατό concept design/cinematography και φυσικά η μουσική η ίδια. Μπορεί οτιδήποτε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης. Από καλλιτέχνες του χώρου πάντως θα αναφέρω τους κλασικούς ήδη Dan Seagrave, Seth Siro Anton, Travis Smith, Dave McKean, Allen Williams, τους φίλους μου Bite Radius Designs, Bahrull Marta αλλά και τους local heroes Manster Design, Graphic No Jutsu, Revolver Design, Bewild Brother και τη νέα ανακάλυψη για εμένα, τον Giannis Nomikos Art, ψάξτε τη δουλειά του!
Mε αφορμή το σχέδιο για τους Suffocation, πες μας μερικές στιγμές συνεργασίας σου που τις θεωρείς highlights, αν ξεχωρίζεις κάποιες...
Με τους Suffocation είμαστε κάμποσο καιρό τώρα σε επαφή, ελπίζω και για περισσότερα πράγματα, και το οτι έκανα δουλειά γι' αυτούς είναι σίγουρα στα highlights μου χαχα! Από εκεί και πέρα σίγουρα χαίρομαι ιδιαίτερα που έκανα δουλειά για τους The Crown, Morbid Angel, Cryptopsy, Evergrey, Origin, Devourment, Oceans Of Slumber, Blood Red Throne κι αρκετούς ακόμα. Και φυσικά έρχονται κι άλλα ωραία σύντομα! Πέρα από τα πιο γνωστά ονόματα πάντως υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες και μπάντες των οποίων τη μουσική λατρεύω κι έχουμε συνεργαστεί με φοβερό αποτέλεσμα. Σχήματα όπως οι Reincarnage, Acid Death, Anova Skyway κι άλλοι.
Θεωρούμε πως οι "μικρές" μπάντες ασχολούνται όλο και περισσότερο με το εικαστικό κομμάτι. Πως βλέπεις τα πράγματα στον underground ακραίο ήχο γενικά, σε σχέση με το εικαστικό κομμάτι;
Σίγουρα η σημασία που δίνουν οι μπάντες πλέον είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με παλιότερα. Θα έλεγα ακόμη μεγαλύτερη από πολλές πιο γνωστές του χώρου μάλιστα γιατί υπάρχει όρεξη για δημιουργία αλλά και πληθώρα καλλιτεχνών που γνωρίζουν το αντικείμενο, σπρώχνουν ακόμα παραπέρα τα όρια και βγάζουν φοβερό αποτέλεσμα. Ο ακραίος ήχος ήταν πάντα συνυφασμένος με την αντίστοιχα ακραία αισθητική οπότε το οπτικό κομμάτι αυτής αποτελεί σημείο αναφοράς από μόνο του. Ας μην γελιόμαστε, η underground μπάντα το κάνει όλο αυτό για τα γούστα οπότε θέλει το τελικό προϊόν, είτε είναι μπλουζάκι, είτε CD/βινύλιο, να είναι όσο το δυνατόν πιο όμορφο. Λογικό κι απαραίτητο φυσικά.
Tι προβληματίζει περισσότερο τις μπάντες στο σχεδιασμό αφισών, artworks, logos κ.α.; Ποιο είναι το κριτήριό τους για την επιλογή σχεδίου δηλαδή;
Δύσκολη ερώτηση, ο καθένας ζητάει διαφορετικά πράγματα, υπάρχουν πολλά κριτήρια με τα οποία θα πλησιάσουν κάποιον καλλιτέχνη για συνεργασία. Το κόστος σίγουρα παίζει ρόλο για πολλούς αλλά όχι για όλους. Η αισθητική, το πόσο ανοιχτός είναι ο δημιουργός σε αλλαγές, πόσο συνεργάσιμος κλπ. Υπάρχουν κάποιοι που ψάχνουν νεοτερισμό και πειραματισμούς, αυτοί που είναι ανοιχτοί σε ιδέες αλλά κι εκείνοι που θέλουν συγκεκριμένα πράγματα, πολλές φορές με αρκετά μπερδεμένα concepts χαχα! Γενικότερα πιστεύω το καλύτερο αποτέλεσμα έρχεται όταν δίνεται στον καλλιτέχνη η δημιουργική ελευθερία. Είναι μάλιστα κι από τις βασικές προϋποθέσεις για την έναρξη συνεργασίας μαζί μου.
Πως επηρέασε όλο αυτό που περάσαμε, με την καραντίνα, εσάς τους καλλιτέχνες;
Η αλήθεια είναι πως δεν είχε και μεγάλη διαφορά με το πριν, αν σκεφτείς πως το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών δουλεύει από το σπίτι και περνάει ατελείωτες ώρες μακριά από την οποιαδήποτε κοινωνική ζωή. Before it was cool λοιπόν χα χα! Προσωπικά βρήκα το χρόνο να μελετήσω κάποιες τεχνικές περισσότερο και να δοκιμάσω νέα πράγματα οπότε όλο αυτό μου έκανε καλό. Ο χρόνος είναι σημαντικός παράγοντας καθώς βρισκόμαστε τις περισσότερες φορές αντιμέτωποι με αυστηρά deadlines. Το δημιουργικό μέρος λοιπόν επωφελήθηκε. Η βιομηχανία συνολικά πάντως σάστισε και το μπαλάκι παίρνει κι εμάς. Ελπίζω σύντομα να αλλάξει το πράγμα προς το καλύτερο...
Η τεχνολογία, η λεπτομέρεια και οι απαιτήσεις ανεβαίνουν συνεχώς και στον τομέα σας. Πόσο εύκολο είναι να ανταποκριθείς και να δημιουργήσεις μέσα σε όλο αυτό το κλίμα;
Αυτή η πίεση είναι υπαρκτή. Τεχνολογία, social media, απαιτήσεις λόγω δυνατού ανταγωνισμού(θεμιτού)... Πρέπει να είσαι εκεί σε όλα και μάλιστα συνεχώς. Δυστυχώς ακόμα και η βροχή πληροφορίας είναι απαραίτητο κακό. Στο τέλος της ημέρας βέβαια αυτό που μετράει είναι ένα σωστό κι άρτιο αποτέλεσμα. Θα πρέπει λοιπόν να δουλεύεις συνεχώς, να δοκιμάζεις νέα πράγματα, να πηγαίνεις τη δουλειά σου βήματα μπροστά. Όπως και η ζωή, η τέχνη οφείλει να μη μένει στάσιμη κι αυτός είναι κι ο τρόπος να καταφέρει να (παρα)μείνει ακμαίος ο καλλιτέχνης. Ακούγεται ίσως λίγο γραφικό αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινό.
Eυχαριστούμε για τον χρόνο σου και καλές δημιουργίες. Πως μπορεί κάποιος να έρθει σε επικοινωνία μαζί σου;
- Εγώ ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη! Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί εύκολα να με βρει στα παρακάτω links ή στο remedy_clown@hotmail.com.