H συνέντευξη έγινε στις 9/11/2016 και προοριζόταν για το δεύτερο τεύχος του έντυπου τότε Noise Ritual. Μιλήσαμε με τον Σερίφη του Rottingham και σας παρουσιάζουμε(!) μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη πάνω στα D.I.Y. Net Labels από τον Ιδρυτή (του από ότι φαίνεται) πρώτου Net Label για τη χώρα μας.
x15x
Δώσε μας ένα σύντομο βιογραφικό του Rottingham Και πως προέκυψε η ιδέα για αυτό το όνομα.
To rottingham ξεκίνησε ως ιδέα το 2004 μεταξύ φίλων της DIY σκηνής και ολοκληρώθηκε στην βασική μορφή του το 2005. Σκοπός του ήταν να βοηθήσει ανεξάρτητες μπάντες που πρόσκειται στην diy σκηνή, να αποκτήσουν σχετική τεχνογνωσία. Ξεκινήσαμε με δωρεάν φιλοξενία της ιστοσελίδας της κάθε μπάντας, με προϋπόθεση την δωρεάν διακίνηση της μουσικής της διαδικτυακά και καταλήξαμε να ανταλλάσσουμε κυκλοφορίες σε φυσική μορφή με labels/ distros του εξωτερικού. Το 2009 πάγωσε και αναβίωσε το 2015. Το όνομα ξεκίνησε ως αστείο με την τότε μπάντα μου πως αν ποτέ κυκλοφορήσουμε κάτι, θα γράψουμε ότι έχουμε label και την λένε rottingham (εκ του Nottingham).
Πως εμπνεύστηκες την ιδέα να ξεκινήσεις ένα τέτοιο εγχείρημα, ενώ δεν υπήρχαν άλλα παρόμοια labels στην Ελλάδα;
Το ότι δεν υπήρχαν δε λειτούργησε ανασταλτικά. Δε σκέφτηκα ποτέ το ότι κάτι τέτοιο δεν υπήρχε. Το θεώρησα ένα φυσικό επακόλουθο καθώς η τεχνολογία εξελίχθηκε. Μέσω των ψηφιακών μέσων καλύφθηκε ένα τεράστιο χρονικό χάσμα.Παλαιότερα έπρεπε να στείλεις ένα demo μέσω ταχυδρομείου και να περιμένεις απάντηση επίσης μέσω αυτού. Πλέον ο καθένας μπορούσε να συνδεθεί σε μια ιστοσελίδα, όπως τότε πχ. το myspace και να ανακαλύψει καλλιτέχνες. Το σκεπτικό ήταν ότι αντί να ψάχνει, μπορούσαμε να φτιάξουμε μια βάση όπου θα μπορούσε να επισκεφθεί ο καθένας όποτε ήθελε να ανακαλύψει νέους μουσικούς. Όλοι μαζί σε ένα κοινό μέρος με μια κοινή ιδεολογία. Η ιδεολογία ήταν (και είναι) πως η μουσική πρέπει να είναι ελεύθερη διότι αυτή η ελευθερία είναι που αποζητά και ο καλλιτέχνης μέσω της δημιουργίας. Η μουσική ούτως ή άλλος ποτέ δεν απέδιδε μέσω της πώλησης της σε φυσική μορφή. Άρα είμαστε μια ομάδα από καλλιτέχνες που δίνουν ελεύθερα τη μουσική τους.
Κυκλοφορίες που θυμάσαι;
Την πρώτη συλλογή που ήταν ένας αχταρμάς. Ήταν απολαυστικό το πως μπήκαν τόσοι πολλοί, διαφορετικοί καλλιτέχνες, σχετικά ανώριμοι μουσικά και πως διασκέδασα με αυτό. Δε διασκέδασα με την τραγικότητα του αλλά με την όλη διαδικασία. Εκτύπωση, ασυνεννοησία, κάψιμο CD, προβλήματα, προώθηση, ορθοστασία έξω από μουσικά πολυκαταστήματα σε αναζήτηση φρικιών για την προώθησή του. Κοπέλες που έτρεχαν μακριά νομίζοντας ότι πουλάμε ημερολόγια ή κάνουμε επαιτεία! Άλλη κυκλοφορία που θυμάμαι είναι των "Στο Όνειρο" λόγω του ότι ήταν ολοκληρωμένοι μουσικοί σε ένα είδος που λατρεύω και με τον Κωνσταντίνο και με το Νίκο είχαμε βαθιά αλληλοεκτίμηση και ας μην ήμαστε κολλητοί.
Πως δουλεύει ένα net label και πως αυτό προωθεί τους καλλιτέχνες του;
Δυστυχώς δεν υπάρχει εγχειρίδιο αν και είναι σκοπός μου να γράψω ένα τέτοιο. Έχω αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες και έχω λύσει πολλά προβλήματα μέσα σε τόσα χρόνια. Η ουσία είναι η εξής: Μιλάμε με τον καλλιτέχνη και συμφωνούμε, συνήθως προφορικά,πως θα του δώσουμε χώρο να δείξει τη δουλειά του εφόσον μας αφήσει να διανέμουμε δωρεάν τη μουσική του. Δεν εκμεταλλευόμαστε οικονομικά τον καλλιτέχνη με τον πιο απλό τρόπο: δεν πουλάμε τίποτα. Η αρχή γίνεται με διαφημιστικές καμπάνιες μέσω των σελίδων μας στα κοινωνικά δίκτυα, μέσω της δικής μας ιστοσελίδας αλλά και μέσω φυλλαδίων ή stickers. Το κόστος καλύπτεται από εμάς γιατί είναι το χόμπι μας. Θα ήταν καταπληκτικό αν στο μέλλον μπορούσαμε να χρηματοδοτήσουμε κάτι πιο μεγάλο αλλά εκεί τα πράγματα περιπλέκονται.
Έχεις παρατηρήσει διαφορές με τα net label του εξωτερικού;
Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι κάνουν και φυσικές κυκλοφορίες ή έστω βοηθάνε σε αυτές με σκοπό την διανομή από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στις εμφανίσεις του. Διατηρούν επίσης mail order. Έχουνε πολύ καλύτερο δίκτυο συνεργασίας με άλλες net label με την ανταλλαγή φυσικών κυκλοφοριών ή με την ανταλλαγή δελτίων τύπου για τις κυκλοφορίες τους. Γενικά τα πράγματα είναι λίγο μουδιασμένα εδώ γιατί απλά ο κόσμος δεν έχει μάθει. Εμείς επίσης δε ξέρουμε και δυσκολευόμαστε να συνεργαστούμε με net label στο εξωτερικό διότι δε γνωρίζουμε το πρωτόκολλο. Πολλές net label έχουν τον δικό τους τρόπο για συνεργασίες. Πχ. κάποιες θέλουν πρώτα να τους στείλεις εσύ κάποια demo πριν σου στείλουν εκείνες. Επίσης μας έχει τύχει να μας απορρίψουν κυκλοφορία επειδή δεν ήταν το CD γραμμένο στο χέρι αλλά από εκτυπωτή. Λες και τον μαρκαδόρο δεν τον αγοράσαμε αλλά κυνηγήσαμε καλαμάρια με την απόχη για να τα γράψουμε. Γενικά επικρατεί ένα χάος αλλά όλοι ήταν πολύ συνεργάσιμοι και ποτέ δε μας αντιμετώπισαν με καχυποψία ή απλά δεν μας απάντησαν όταν ρωτήσαμε το πως θα μπορούσε να προχωρήσει η συνεργασία μας.
Πως σταμάτησε και πως επέστρεψε;
Σταμάτησε το 2009 για προσωπικούς λόγους. Το 2015 ξεκινήσαμε με το Neurotingham compilation σε συνεργασία με τη Nervous B.D. Style Produxxxions. Το Neurotingham compilation περιελάμβανε Ελληνικές μπάντες της ανεξάρτητης σκηνής. Ουσιαστικά ήθελα και νωρίτερα να ξεκινήσω αλλά είχα χάσει επαφές με τον χώρο αν και στα τόσα χρόνια αδράνειας συνέχισα να λαμβάνω demo από καλλιτέχνες και label.
Πως θα ήθελες να υποστηρίξεις τους καλλιτέχνες;
Θα ήθελα ένα φεστιβάλ. Θα ήθελα φυσικές κυκλοφορίες σε δισκοπωλεία, είτε σε συνεργασία με τον περιοδικό τύπο. Θα ήθελα περισσότερα φυλλάδια και αυτοκόλλητα. Γενικά, θα ήθελα περισσότερο την φυσική παρουσία διότι χρειάζεται. Καλό το ψηφιακό, σε απελευθερώνει αλλά: Χρειάζονται όλα για να δώσεις μια πλήρη εμπειρία. Στο τέλος ο επισκέπτης ή ο καλλιτέχνης θα απορεί γιατί δεν υπάρχει φυσική παρουσία. Και η απάντηση θα είναι "διότι κοστίζει και δημιουργεί προβλήματα". Δε μου αρέσει σαν απάντηση. Τα προβλήματα είναι για να λύνονται και αν θες να υποστηρίξεις αυτό που κάνεις, τότε πρέπει να πληρώσεις το τίμημα. Θα μπορούσα να πω, καλά είμαστε όπως είμαστε. Θα μπορούσα να ελέγχω το ταχυδρομείο μου,να μιλάω με καλλιτέχνες και συνεργάτες για το μέλλον αλλά επειδή με φοβίζει να συνεχίζω στη θεωρία. Έχουμε ένα πλάνο και ψάχνουμε για περισσότερους καλλιτέχνες. Είμαι αισιόδοξος.
Μελλοντικά πλάνα;
Το πλάνο για την ώρα είναι να μαζευτούν αρκετά χρήματα για να κάνουμε μια εργοστασιακή κυκλοφορία σε CD με post-rock Ελληνικές μπάντες. Είναι τόσες πολλές και τόσο καλές που είναι κρίμα να μην αφιερωθεί μια κυκλοφορία σε αυτούς. Με τους Psycorepaths θέλουμε να κάνουμε μια κυκλοφορία σε βινύλιο (πρόσφατα κάναμε σε κασέτα) η οποία θα έχει ολοκληρωθεί σε έναν χρόνο περίπου.
https://www.facebook.com/rottingham
x15x
Δώσε μας ένα σύντομο βιογραφικό του Rottingham Και πως προέκυψε η ιδέα για αυτό το όνομα.
To rottingham ξεκίνησε ως ιδέα το 2004 μεταξύ φίλων της DIY σκηνής και ολοκληρώθηκε στην βασική μορφή του το 2005. Σκοπός του ήταν να βοηθήσει ανεξάρτητες μπάντες που πρόσκειται στην diy σκηνή, να αποκτήσουν σχετική τεχνογνωσία. Ξεκινήσαμε με δωρεάν φιλοξενία της ιστοσελίδας της κάθε μπάντας, με προϋπόθεση την δωρεάν διακίνηση της μουσικής της διαδικτυακά και καταλήξαμε να ανταλλάσσουμε κυκλοφορίες σε φυσική μορφή με labels/ distros του εξωτερικού. Το 2009 πάγωσε και αναβίωσε το 2015. Το όνομα ξεκίνησε ως αστείο με την τότε μπάντα μου πως αν ποτέ κυκλοφορήσουμε κάτι, θα γράψουμε ότι έχουμε label και την λένε rottingham (εκ του Nottingham).
Πως εμπνεύστηκες την ιδέα να ξεκινήσεις ένα τέτοιο εγχείρημα, ενώ δεν υπήρχαν άλλα παρόμοια labels στην Ελλάδα;
Το ότι δεν υπήρχαν δε λειτούργησε ανασταλτικά. Δε σκέφτηκα ποτέ το ότι κάτι τέτοιο δεν υπήρχε. Το θεώρησα ένα φυσικό επακόλουθο καθώς η τεχνολογία εξελίχθηκε. Μέσω των ψηφιακών μέσων καλύφθηκε ένα τεράστιο χρονικό χάσμα.Παλαιότερα έπρεπε να στείλεις ένα demo μέσω ταχυδρομείου και να περιμένεις απάντηση επίσης μέσω αυτού. Πλέον ο καθένας μπορούσε να συνδεθεί σε μια ιστοσελίδα, όπως τότε πχ. το myspace και να ανακαλύψει καλλιτέχνες. Το σκεπτικό ήταν ότι αντί να ψάχνει, μπορούσαμε να φτιάξουμε μια βάση όπου θα μπορούσε να επισκεφθεί ο καθένας όποτε ήθελε να ανακαλύψει νέους μουσικούς. Όλοι μαζί σε ένα κοινό μέρος με μια κοινή ιδεολογία. Η ιδεολογία ήταν (και είναι) πως η μουσική πρέπει να είναι ελεύθερη διότι αυτή η ελευθερία είναι που αποζητά και ο καλλιτέχνης μέσω της δημιουργίας. Η μουσική ούτως ή άλλος ποτέ δεν απέδιδε μέσω της πώλησης της σε φυσική μορφή. Άρα είμαστε μια ομάδα από καλλιτέχνες που δίνουν ελεύθερα τη μουσική τους.
Κυκλοφορίες που θυμάσαι;
Την πρώτη συλλογή που ήταν ένας αχταρμάς. Ήταν απολαυστικό το πως μπήκαν τόσοι πολλοί, διαφορετικοί καλλιτέχνες, σχετικά ανώριμοι μουσικά και πως διασκέδασα με αυτό. Δε διασκέδασα με την τραγικότητα του αλλά με την όλη διαδικασία. Εκτύπωση, ασυνεννοησία, κάψιμο CD, προβλήματα, προώθηση, ορθοστασία έξω από μουσικά πολυκαταστήματα σε αναζήτηση φρικιών για την προώθησή του. Κοπέλες που έτρεχαν μακριά νομίζοντας ότι πουλάμε ημερολόγια ή κάνουμε επαιτεία! Άλλη κυκλοφορία που θυμάμαι είναι των "Στο Όνειρο" λόγω του ότι ήταν ολοκληρωμένοι μουσικοί σε ένα είδος που λατρεύω και με τον Κωνσταντίνο και με το Νίκο είχαμε βαθιά αλληλοεκτίμηση και ας μην ήμαστε κολλητοί.
Πως δουλεύει ένα net label και πως αυτό προωθεί τους καλλιτέχνες του;
Δυστυχώς δεν υπάρχει εγχειρίδιο αν και είναι σκοπός μου να γράψω ένα τέτοιο. Έχω αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες και έχω λύσει πολλά προβλήματα μέσα σε τόσα χρόνια. Η ουσία είναι η εξής: Μιλάμε με τον καλλιτέχνη και συμφωνούμε, συνήθως προφορικά,πως θα του δώσουμε χώρο να δείξει τη δουλειά του εφόσον μας αφήσει να διανέμουμε δωρεάν τη μουσική του. Δεν εκμεταλλευόμαστε οικονομικά τον καλλιτέχνη με τον πιο απλό τρόπο: δεν πουλάμε τίποτα. Η αρχή γίνεται με διαφημιστικές καμπάνιες μέσω των σελίδων μας στα κοινωνικά δίκτυα, μέσω της δικής μας ιστοσελίδας αλλά και μέσω φυλλαδίων ή stickers. Το κόστος καλύπτεται από εμάς γιατί είναι το χόμπι μας. Θα ήταν καταπληκτικό αν στο μέλλον μπορούσαμε να χρηματοδοτήσουμε κάτι πιο μεγάλο αλλά εκεί τα πράγματα περιπλέκονται.
Έχεις παρατηρήσει διαφορές με τα net label του εξωτερικού;
Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι κάνουν και φυσικές κυκλοφορίες ή έστω βοηθάνε σε αυτές με σκοπό την διανομή από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στις εμφανίσεις του. Διατηρούν επίσης mail order. Έχουνε πολύ καλύτερο δίκτυο συνεργασίας με άλλες net label με την ανταλλαγή φυσικών κυκλοφοριών ή με την ανταλλαγή δελτίων τύπου για τις κυκλοφορίες τους. Γενικά τα πράγματα είναι λίγο μουδιασμένα εδώ γιατί απλά ο κόσμος δεν έχει μάθει. Εμείς επίσης δε ξέρουμε και δυσκολευόμαστε να συνεργαστούμε με net label στο εξωτερικό διότι δε γνωρίζουμε το πρωτόκολλο. Πολλές net label έχουν τον δικό τους τρόπο για συνεργασίες. Πχ. κάποιες θέλουν πρώτα να τους στείλεις εσύ κάποια demo πριν σου στείλουν εκείνες. Επίσης μας έχει τύχει να μας απορρίψουν κυκλοφορία επειδή δεν ήταν το CD γραμμένο στο χέρι αλλά από εκτυπωτή. Λες και τον μαρκαδόρο δεν τον αγοράσαμε αλλά κυνηγήσαμε καλαμάρια με την απόχη για να τα γράψουμε. Γενικά επικρατεί ένα χάος αλλά όλοι ήταν πολύ συνεργάσιμοι και ποτέ δε μας αντιμετώπισαν με καχυποψία ή απλά δεν μας απάντησαν όταν ρωτήσαμε το πως θα μπορούσε να προχωρήσει η συνεργασία μας.
Πως σταμάτησε και πως επέστρεψε;
Σταμάτησε το 2009 για προσωπικούς λόγους. Το 2015 ξεκινήσαμε με το Neurotingham compilation σε συνεργασία με τη Nervous B.D. Style Produxxxions. Το Neurotingham compilation περιελάμβανε Ελληνικές μπάντες της ανεξάρτητης σκηνής. Ουσιαστικά ήθελα και νωρίτερα να ξεκινήσω αλλά είχα χάσει επαφές με τον χώρο αν και στα τόσα χρόνια αδράνειας συνέχισα να λαμβάνω demo από καλλιτέχνες και label.
Πως θα ήθελες να υποστηρίξεις τους καλλιτέχνες;
Θα ήθελα ένα φεστιβάλ. Θα ήθελα φυσικές κυκλοφορίες σε δισκοπωλεία, είτε σε συνεργασία με τον περιοδικό τύπο. Θα ήθελα περισσότερα φυλλάδια και αυτοκόλλητα. Γενικά, θα ήθελα περισσότερο την φυσική παρουσία διότι χρειάζεται. Καλό το ψηφιακό, σε απελευθερώνει αλλά: Χρειάζονται όλα για να δώσεις μια πλήρη εμπειρία. Στο τέλος ο επισκέπτης ή ο καλλιτέχνης θα απορεί γιατί δεν υπάρχει φυσική παρουσία. Και η απάντηση θα είναι "διότι κοστίζει και δημιουργεί προβλήματα". Δε μου αρέσει σαν απάντηση. Τα προβλήματα είναι για να λύνονται και αν θες να υποστηρίξεις αυτό που κάνεις, τότε πρέπει να πληρώσεις το τίμημα. Θα μπορούσα να πω, καλά είμαστε όπως είμαστε. Θα μπορούσα να ελέγχω το ταχυδρομείο μου,να μιλάω με καλλιτέχνες και συνεργάτες για το μέλλον αλλά επειδή με φοβίζει να συνεχίζω στη θεωρία. Έχουμε ένα πλάνο και ψάχνουμε για περισσότερους καλλιτέχνες. Είμαι αισιόδοξος.
Μελλοντικά πλάνα;
Το πλάνο για την ώρα είναι να μαζευτούν αρκετά χρήματα για να κάνουμε μια εργοστασιακή κυκλοφορία σε CD με post-rock Ελληνικές μπάντες. Είναι τόσες πολλές και τόσο καλές που είναι κρίμα να μην αφιερωθεί μια κυκλοφορία σε αυτούς. Με τους Psycorepaths θέλουμε να κάνουμε μια κυκλοφορία σε βινύλιο (πρόσφατα κάναμε σε κασέτα) η οποία θα έχει ολοκληρωθεί σε έναν χρόνο περίπου.
https://www.facebook.com/rottingham